AHLI KUMPULAN 3A KPF3012F:
STEPHANIE ANAK INJING (D20211098625)
PAMELA ALICIA ANAK FRANKLIN SARDON (D20211098626)
SITI FATIMAH JAMELPUTRI BINTI JAMALUDDIN (D20211098627)
NUR AQILAH BALQISH BINTI KAMARUDDIN (D20211098628)
(A) PENGARUH CABANG FALSAFAH METAFIZIK, EPISTOLOMOGI, AKSIOLOGI
DAN LOGIK TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA
METAFIZIK
1.
Persoalan realiti. Kesejagatan dan ketuhanan
yang menyentuh tentang kebenaran dan kewujudan
2.
Perlukan ketajaman fikiran manusia bagi buat perenungan bagi merealisasikan
sesuatu yang berada di sebalik fizik yang ada.
3.
Cakupan ilmu: kesejagatan, hakikat ketuhanan,
hakikat manusia dan alam.
EPISTOMOLOGI
1.
Persoalan ilmu dan pengetahuan dari aspek
perolehan, jenis, sumber dan kesahannya
2.
Menghuraikan manusia sebagai makhluk berakal
yang menggunakan pengetahuan yang diperoleh untuk mentadbir kehidupannya di
bumi.
3.
Agama, sains atau falsafah
AKSIOLOGI
1.
Persoalan nilai terdiri daripada etika (tatalaku
manusia dalam kehidupan, ada perlakuan baik atau buruk) dan estetika ( nilai
keindahan atau kecantikan terhadap
sesuatu yang ditanggap oleh pancaindera manusia) untuk keharmonian dan
keseimbangan kehidupan manusia.
2.
Etika : didokumenkan membentuk peraturan dan
undang-undang sperti etika berpakaian dan etika kerja dan ada juga didokumankan
berupa pantang larang dlm masyarakat.
3.
Estetika: mata melihat panorama yang indah dan
cantik. Telinga mendengar alunan lagu dan irama merdu
4.
ETIKA+ESTETIKA= KEHARMONIAN
LOGIK
1.
Membuat keputusan atau rumusan
yang perlu diambil secara tepat dan berkesan.
2.
LOGIK INDUKTIF: Keputusan atau rumusan yang diangkat
dari penyataan yang bermula daripada sesuatu bersifat khusus dan
berakhir dengan umum(tikus lebih kecil dari kucing, penyataan khusus dan kucing
lebih besar dari tikus tetapi lebih dari harimau)
◦ METAFIZIK: Penekanan terhadap realiti, ketuhanan dan kesejagatan ke arah globalisasi, kemajuan dan kerohanian.
◦ EPISTOMOLOGI: Merangkumi perolehan pengetahuan, keilmuan dan keterampilan untuk kesejahteraan hidup dan kemakmuran manusia. Hal ini menunjukkan bahawa FPK menekanakan Pendidikan yang berteraskan kehidupan warganegara Malaysia.
◦ AKSIOLOGI: Menekankan unsur nilai murni kehidupan yang penting dalam pembangunan individu seseorang. Nilai terdiri daripada dua iaitu etika yang melibatkan tingkah laku atau nilai moral yang terkandung dalam diri individu membolehkan pembangunan individu ke arah yang lebih maju dan baik. Jadi, jika system Pendidikan negara menerapkan nilai positif dalam kalangan individu akan melahirkan individu yang mempunyai akhlak yang baik dan jati diri yang tinggi. Kedua, estetika yang melibatkan kesenian ataau kecantikan, iaitu individu yang memiliki sahsiah yang seimbang dari segala aspek.
◦
LOGIK: FPK bersifat rasional kerana matlamatnya mampu
direalisasikan jika semua pihak terlibat dalam sistem Pendidikan menjalankan
tanggungjawab masing-masing serta cabang ini berkait rapat dengan metafizik,
epistomologi dan aksiologi kerana berlandaskan logikal.
(B) PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT TERHADAP
PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
TRADISIONAL
1. PERENIALISME
-Berasaskan
pemikiran Plato.
-Tujuan
pendidikan : Mencari kebenaran yang berkekalan sepanjang peradaban dan tamadun
manusia.
-Oleh kerana
kebenaran adalah sejagat, maka kokurikulum adalah sama untuk semua murid.
-Kokuriklum
berpusatkan mata pelajaran yang berfokus terhadap pemikiran dan kerohanian.
-Sekolah
berperanan menyediakan generasi muda yang boleh hidup harmoni dalam masyarakat
kelak
ESENSIALISME
-Tujuan
pendidikan : Menyampaikan warisan budaya dan sejarah yang terkumpul dan
berkekalan buat sekian lama.
-Fokusnya
terhadap asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.
-Guru menjadi
role-model.
-Sekolah
menjadi tempat memperoleh pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap.
MODEN
1. REKONSTRUKSIONISME
-Memberi
perhatian terhadap pembentukan semula masyarakat iaitu untuk perubahan dan
reformasi social.
-Tujuan
pendidikan : Menyedarkan murid-murid tentang masalah-masalah sosial, ekonomi
dan politik yang berlaku.
-Murid
dilatih untuk mengatasi masalah-masalah supaya masalah tersebut tidak berlaku
pada masa akan datang.
-Sekolah berperanan sebagai pembinaan semula masyarakat yang menggerakkan perubahan sosial, ekonomi dan politik.
2. PROGRESIVISME
-Percaya
bahawa kanak-kanak membesar dengan keupayaan untuk bertindak sebagai peneroka,
penjelajah dan mengadaptasi terhadap persekitaran sosial dan fizikalnya.
-Tujuan
pendidikan : Memberi kesempatan kepada murid-murid untuk mencorakkan minat dan
bakat mengikut persekitaran dan masyarakatnya.
-Guru sebagai
fasilitator atau pembimbing.
(C) PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM (FPI) TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.
METAFIZIK
Mengenal kebenaran terhadap keesaan Allah s.w.t sebagai pencipta. banyak tanda-tanda kebenaran yang dibuktikan menerusi diri manusia itu sendiri, alam dan makhluk dan tanda-tanda kehebatan dan kebesaranNya.
EPISTEMOLOGI
Ilmu yang benar bersumberkan al-Quran, as-Sunnah dan ilmu-ilmu akal yang lain berasaskan kebijaksanaan berfikir untuk penyelesaian masalah dan menjadikan kehidupan manusia bertambah sempurna, baik dan maju.
AKSIOLOGI
Nilai kecantikan yang membentuk watak dan akhlak dalam diri manusia untuk mentadbir alam yang serba indah ini dengan sempurna
LOGIK
MASYARAKAT DAN
PENDIDIKAN
· -
Pendidikan sebagai suatu usaha yang berterusan.
· -Memupuk pendidikan sepanjang hayat.
ORIENTASI ILMU
· -Membentuk pendidikan yang menyeluruh, bersepadu,
seimbang dan harmoni.
· -Meningkatkan prestasi dan pembelajaran murid.
PEMBELAJARAN INDIVIDU
· - Mengembangkan potensi individu.
· -Meneroka dan membina pengetahuan serta akhlak
dan bersedia menjadi insan yang Berjaya.
ASPEK SEIMBANG DAN HARMONI
• Seimbang
(moral) dan harmoni (akhlak).
• Penekanan
terhadap nilai-nilai murni dalam sistem pendidikan Malaysia diberi penekanan.
• Namun
strategi penerapan nilai-nilai murni tidak diaplikasikan ketika pengajaran dan
pembelajaran.
ASPEK MENYELURUH DAN BERSEPADU
• Menyeluruh
(holistik) dan bersepadu ( ilmu berpaksikan akal)
• Pendidikan
berorientasikan lulus peperiksaan dan sekeping ijazah peru diubah.
Comments
Post a Comment