AHLI KUMPULAN 3A KPF3012F:


STEPHANIE ANAK INJING (D20211098625)




PAMELA ALICIA ANAK FRANKLIN SARDON (D20211098626)



SITI FATIMAH JAMELPUTRI BINTI JAMALUDDIN (D20211098627)



NUR AQILAH BALQISH BINTI KAMARUDDIN (D20211098628)




(A) PENGARUH CABANG FALSAFAH METAFIZIK, EPISTOLOMOGI, AKSIOLOGI DAN LOGIK TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA



METAFIZIK

1.       Persoalan realiti. Kesejagatan dan ketuhanan yang menyentuh tentang kebenaran dan kewujudan

2.       Perlukan ketajaman fikiran manusia  bagi buat perenungan bagi merealisasikan sesuatu yang berada di sebalik fizik yang ada.

3.       Cakupan ilmu: kesejagatan, hakikat ketuhanan, hakikat manusia dan alam.

EPISTOMOLOGI

1.       Persoalan ilmu dan pengetahuan dari aspek perolehan, jenis, sumber dan kesahannya

2.       Menghuraikan manusia sebagai makhluk berakal yang menggunakan pengetahuan yang diperoleh untuk mentadbir kehidupannya di bumi.

3.       Agama, sains atau falsafah

AKSIOLOGI

1.       Persoalan nilai terdiri daripada etika (tatalaku manusia dalam kehidupan, ada perlakuan baik atau buruk) dan estetika ( nilai keindahan atau  kecantikan terhadap sesuatu yang ditanggap oleh pancaindera manusia) untuk keharmonian dan keseimbangan kehidupan manusia.

2.       Etika : didokumenkan membentuk peraturan dan undang-undang sperti etika berpakaian dan etika kerja dan ada juga didokumankan berupa pantang larang dlm masyarakat.

3.       Estetika: mata melihat panorama yang indah dan cantik. Telinga mendengar alunan lagu dan irama merdu

4.       ETIKA+ESTETIKA= KEHARMONIAN

LOGIK

1.       Membuat keputusan  atau rumusan  yang perlu diambil secara tepat dan berkesan.

2.       LOGIK INDUKTIF: Keputusan atau rumusan  yang diangkat  dari penyataan yang bermula daripada sesuatu bersifat khusus dan berakhir dengan umum(tikus lebih kecil dari kucing, penyataan khusus dan kucing lebih besar dari tikus tetapi lebih dari harimau)

LOGIK DEDUKTF: keputusan atau rumusan yang diangkat daripada penyataan yang bermula  dari sesuatu sifat umum dan berakhir  dengan khusus( semua hidupan akan mati, penyataan umum, kucing ialah benda hidup, maka kucing akan mati, penyataan khusus)

          METAFIZIK: Penekanan terhadap realiti, ketuhanan dan kesejagatan ke arah globalisasi, kemajuan dan kerohanian.

  EPISTOMOLOGI: Merangkumi perolehan pengetahuan, keilmuan dan keterampilan untuk kesejahteraan hidup  dan kemakmuran manusia. Hal ini menunjukkan bahawa  FPK menekanakan Pendidikan yang berteraskan kehidupan warganegara Malaysia.

          AKSIOLOGI: Menekankan unsur  nilai murni kehidupan yang penting dalam pembangunan individu seseorang. Nilai terdiri daripada dua iaitu etika yang melibatkan tingkah laku atau nilai moral               yang terkandung dalam diri individu membolehkan pembangunan individu ke arah yang  lebih maju dan baik. Jadi, jika system Pendidikan negara menerapkan nilai positif dalam  kalangan individu akan melahirkan individu yang mempunyai akhlak yang baik dan jati diri  yang tinggi. Kedua, estetika yang melibatkan kesenian ataau kecantikan, iaitu individu yang  memiliki sahsiah yang seimbang dari segala aspek.

          LOGIK: FPK bersifat rasional kerana matlamatnya mampu direalisasikan jika semua pihak terlibat dalam sistem Pendidikan menjalankan tanggungjawab masing-masing serta cabang ini berkait rapat dengan metafizik, epistomologi dan aksiologi kerana berlandaskan logikal.





(B) PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT TERHADAP PEMBENTUKAN FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN




TRADISIONAL

 

1.       PERENIALISME

-Berasaskan pemikiran Plato.

-Tujuan pendidikan : Mencari kebenaran yang berkekalan sepanjang peradaban dan tamadun manusia.

-Oleh kerana kebenaran adalah sejagat, maka kokurikulum adalah sama untuk semua murid.

-Kokuriklum berpusatkan mata pelajaran yang berfokus terhadap pemikiran dan kerohanian.

-Sekolah berperanan menyediakan generasi muda yang boleh hidup harmoni dalam masyarakat kelak

 ESENSIALISME

-Tujuan pendidikan : Menyampaikan warisan budaya dan sejarah yang terkumpul dan berkekalan buat sekian lama.

-Fokusnya terhadap asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.

-Guru menjadi role-model.

-Sekolah menjadi tempat memperoleh pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap.

 

MODEN

 

1.       REKONSTRUKSIONISME

-Memberi perhatian terhadap pembentukan semula masyarakat iaitu untuk perubahan dan reformasi social.

-Tujuan pendidikan : Menyedarkan murid-murid tentang masalah-masalah sosial, ekonomi dan politik yang berlaku.

-Murid dilatih untuk mengatasi masalah-masalah supaya masalah tersebut tidak berlaku pada masa akan datang.

-Sekolah berperanan sebagai pembinaan semula masyarakat yang menggerakkan perubahan sosial, ekonomi dan politik.

2.       PROGRESIVISME

-Percaya bahawa kanak-kanak membesar dengan keupayaan untuk bertindak sebagai peneroka, penjelajah dan mengadaptasi terhadap persekitaran sosial dan fizikalnya.

-Tujuan pendidikan : Memberi kesempatan kepada murid-murid untuk mencorakkan minat dan bakat mengikut persekitaran dan masyarakatnya.

-Guru sebagai fasilitator atau pembimbing.


(C) PENGARUH FALSAFAH PENDIDIKAN ISLAM (FPI) TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA.






METAFIZIK

 Mengenal kebenaran terhadap keesaan Allah s.w.t sebagai pencipta. banyak tanda-tanda kebenaran yang dibuktikan menerusi diri manusia itu sendiri, alam dan makhluk dan tanda-tanda kehebatan dan kebesaranNya.

EPISTEMOLOGI

Ilmu yang benar bersumberkan al-Quran, as-Sunnah dan ilmu-ilmu akal yang lain berasaskan kebijaksanaan berfikir untuk penyelesaian masalah dan menjadikan kehidupan manusia bertambah sempurna, baik dan maju.

AKSIOLOGI

Nilai kecantikan yang membentuk watak dan akhlak dalam diri manusia untuk mentadbir alam yang serba indah ini dengan sempurna

LOGIK

Berfikir secara bijaksana untuk mencari kebenaran yang hakiki bagi menambahkan kecintaan terhadap kehidupan beragama dan mengenal Allah s.w.t.









(D) MANFAAT DAN CABARAN PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN





MASYARAKAT DAN PENDIDIKAN

·        - Pendidikan sebagai suatu usaha yang berterusan.

·         -Memupuk pendidikan sepanjang hayat.

 

ORIENTASI ILMU

·         -Membentuk pendidikan yang menyeluruh, bersepadu, seimbang dan harmoni.

·         -Meningkatkan prestasi dan pembelajaran murid.

 

PEMBELAJARAN INDIVIDU

·        - Mengembangkan potensi individu.

·         -Meneroka dan membina pengetahuan serta akhlak dan bersedia menjadi insan yang Berjaya.





ASPEK SEIMBANG DAN HARMONI

       Seimbang (moral) dan harmoni (akhlak).

       Penekanan terhadap nilai-nilai murni dalam sistem pendidikan Malaysia diberi penekanan.

       Namun strategi penerapan nilai-nilai murni tidak diaplikasikan ketika pengajaran dan pembelajaran.

 

ASPEK MENYELURUH DAN BERSEPADU

       Menyeluruh (holistik) dan bersepadu ( ilmu berpaksikan akal)

       Pendidikan berorientasikan lulus peperiksaan dan sekeping ijazah peru diubah.

   Diubah menjadi pendidikan yang baik seperti tersurat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.













Comments